طرح مراقبت از پا در ایرلند شمالی موجب کاهش قطع عضو تا 90 درصد گردید

3 فوریه 2017- یک طرح مراقبت از پا که بصورت آزمایشی در ایرلند شمالی در حال اجرا می‌باشد تعداد قطع عضو مرتبط با دیابت را تا 90 در صد کاهش داده است.

 بیش از 22 هزار فرد مبتلا به دیابت در سیستم مراقبت اجتماعی و بهداشتی Trustدر ایرلند شمالی ثبت نام شده‌اند که هزینه‌ی درمان آنها به 1 میلیون پوند در روز می‌رسد. برآورده شده است که 235 نفر در این منطقه در سال 2015 عضو خود را بر اثر بیماری دیابت از دست داده‌اند.

طرح The Diabetes Foot Pathway در بیمارستان Causeway، شانس معاینه ی افراد دیابتی را توسط متخصص پا، تغذیه و پرستار، همگی در یک محل و در یک دوره‌ی زمانی 24 تا 48 ساعته از زمان جراحت پا فراهم کرده است. در این طرح همچنین پزشکان خانواده اجازه‌ ی ارجاع موارد اورژانس را در همان روز به بیمارستان برای ویزیت توسط افراد متخصص (متخصص پا، تغذیه و پرستار) دارند.

ایلین دیویدسون پزشک متخصص پا درTrustمی‌گوید: اگر انسداد عروقی یا صدمه‌ی کوچکی به پا وارد و موجب ایجاد تاول یا زخم شده باشد، در برخی مواقع به مرحله‌ی "پای اورژانس" می رسد در این صورت بیماران باید در عرض 24 تا 48 ساعت درمان شوند.

مدیر این پروژه دکتر برایان کانر می‌گوید: برای بسیاری از افراد مبتلا به دیابت، مشکل پای دیابتی می‌تواند یک قاتل خاموش باشد، ما در the Northern Health Trust با بیماران بسیاری روبرو هستیم که به دلیل عدم رسیدگی به موقع به مشکلات اندام‌های انتهایی، مجبور به قطع عضو شده‌اند درحالیکه اگر دیابت آنها بخوبی کنترل شده و به مشکلات زخم‌های دیابتی این افراد بموقع و بطور اورژانس رسیدگی شده بود، نیازی به قطع عضو نبود.

 قطع عضو نه تنها بر زندگی بیمار تأثیرات منفی بسیار شدیدی بر جا می‌گذارد بلکه هزینه‌ی بسیاری بالایی را برای سرویس‌های خدمات بهداشتی در بردارد. در شمال ایرلند این هزینه به 1 میلیون پوند در روز می‌رسد.

توصیه می‌شود که بیماران مبتلا به دیابت روزانه‌ پاهای خود را بخوبی چک کنند تا از عدم وجود جراحت یا زخم مطمئن شوند. افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر بیشتری برای زخم پا هستند زیرا به دلیل بالا بودن قندخون آنها دچار نوروپاتی محیطی شده و گردش خون و حس کمتری در پاهای خود دارند.

به بیماران مبتلا به دیابت توصیه می شود چنانچه پینه یا تغییر رنگ یا بریدگی(حتی بریدگی کوچک) در پوست خود مشاهده کردید بدون معطلی و بدون دستکاری سرخود، به تیم مراقبین سلامت خود مراجعه کنید تا در اسرع وقت شما را درمان کنند.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/feb/northern-ireland-footcare-scheme-lowers-amputations-by-90-per-cent-91583967.html